Az életmódorvoslás a viselkedésváltozásra épít, egészséges életmód kialakításával a krónikus betegségek megelőzésének és kezelésének érdekében. Egyre több bizonyíték támasztja alá az életmódorvoslás (lifestyle medicine/LM) hatékonyságát a nem fertőző betegségek (non communicable diseases/NCDs), különösen a szív- és érrendszeri betegségek, a 2-es típusú cukorbetegség, a rák és az elhízás kezelésében és megelőzésében.
Az LM továbbképzési programokat vizsgáló kutatások általában kisebb, homogénebb mintákon (200 főnél kevesebb) alapulnak, gyakran egy adott régióból vagy munkakörnyezetből. Az American College of Lifestyle Medicine (ACLM) az LM-et olyan orvosi szakterületként határozza meg, amely életmódbeli beavatkozásokat alkalmaz elsődleges módszerként a krónikus betegségek kezelésére.
Az ACLM szerint ezek hat alapvető pillére a teljes értékű, növényi alapú étrend; fizikai aktivitás; pihentető alvás; hatékony stresszkezelés; az egészségre káros anyagok kerülése; és a pozitív társas kapcsolatok. Ezek az életmódbeli ajánlások már szerepelnek az említett betegségek kezelési irányelveiben, azonban megvalósításuk korlátozottabb a gyógyszeres kezelésekhez képest. Az életmódorvoslás viszonylag új szakterület, amelynek alapvető kompetenciáit kevesebb mint öt éve határozták meg. Ennek következtében az LM oktatásáról még kevés kutatás készült.
Az LM és a viselkedésváltozást segítő tanácsadás terén a szakemberek még nem rendelkeznek széles körben megfelelő tudással, készségekkel. Bár a táplálkozás, a fizikai aktivitás és az alvás egészségre gyakorolt hatásait az orvosi képzés tartalmazza, az orvosok arról számolnak be, hogy nincs megfelelő készségük és magabiztosságuk ahhoz, hogy hatékonyan tudjanak tanácsot adni a betegeknek.
Az oktatási hiányosságok kezelésére irányuló átfogó stratégia részeként az ACLM 2022-ben egy oktatási kurzust indított. Az „Essentials” tanfolyam célja az volt, hogy bevezesse az orvosokat és egészségügyi szakembereket az életmódorvoslásba, és ösztönözze annak gyakorlását. Az 5,5 órás program online, aszinkron módon zajlott, és megfelelt az orvosok, valamint számos szakember, például ápolók, gyógyszerészek, dietetikusok, szociális munkások és nemzeti tanúsítvánnyal rendelkező egészségügyi és wellness coachok továbbképzési követelményeinek.
Az LM és a viselkedésváltozásra irányuló képzési programok esetében is kimutatták, hogy javítják a hozzáállást, tudást és önbizalmat az LM gyakorlásával kapcsolatban, valamint elősegítik a viselkedésváltozást segítő tanácsadási technikák alkalmazását. Az eddigi kutatások azonban többnyire kis, homogén populációkban készültek, és gyakran intenzív, személyes kurzust követően. Egy rövid (<6 órás) online kurzus hatása még nem ismert. Az Essentials képzést vizsgáló tanulmány célja az volt, hogy meghatározza, hogyan és milyen mértékben változik a klinikusok tudása, önbizalma és gyakorlata az ACLM kurzusának elvégzése után.
Minden résztvevőt egy opcionális, előzetes és utólagos felmérés kitöltésére kértek. A kérdések a következő területeket érintették: demográfiai adatok (életkor, nem, etnikai hovatartozás, klinikai végzettség/engedély, ACLM tagsági státusz); munkakörnyezet; LM-hez való hozzáállás, tudás és önbizalom; valamint az LM gyakorlata.
Ez a tanulmány az első, amely értékeli az LM-ismeretek, attitűd és gyakorlat változását az 5,5 órás online Essentials kurzus elvégzése után. 18 hónap alatt körülbelül 35 000 egészségügyi szakemberhez jutott el a tanfolyam. A kérdőívek értékelése után a legfontosabb megállapítás az, hogy a résztvevők az Essentials kurzus elvégzése után bővült LM-ismeretről, megnövekedett önbizalomról és gyakorlati alkalmazásról számoltak be.
Az LM gyakorlata teljes klinikusi mintában növekedett mindössze egy 5,5 órás online képzést követően. Ez arra utal, hogy a rövid, online tréningek elérhető és költséghatékony módjai lehetnek az LM és az egészséges viselkedésváltozás bevezetésének az orvosi gyakorlatba. Kezdetben az életmódorvoslás iránti érdeklődés általában magas volt, azonban a résztvevők mindössze egynegyede számolt be magas szintű LM-gyakorlati tapasztalatról, ami arra utal, hogy a tréning célközönsége viszonylag motivált, de kevés gyakorlattal rendelkező csoport volt.
A kurzusban részt vevő egészségügyi szakemberek statisztikailag szignifikáns javulást értek el az LM-ismeretek és önbizalom terén. Ez összhangban áll más kutatásokkal, amelyek szerint a rövid (<6 órás) képzések rövid távon javíthatják a tudást és a készségeket.
Meglepő módon a résztvevők összességében csökkenő érdeklődésről és szándékról számoltak be az LM gyakorlásával kapcsolatban, ami ellentmond annak, hogy saját bevallásuk szerint mégis többen alkalmazták az LM-et a gyakorlatban. Az elemzések szerint azoknál nőtt leginkább az LM gyakorlásának valószínűsége, akik kezdetben alacsonyabb pontszámot adtak meg.
A felmérés nem értékelte azokat a környezeti tényezőket (pl. számlázási nehézségek, üzleti menedzsment stb.), amelyek akadályozhatják az LM alkalmazását. Az ilyen tényezők hatással lehetnek a klinikusok hozzáállására, és akár felerősíthetik a képzés hatását. Így lehetséges, hogy ha a résztvevők új tudatosságra tettek szert a rendszerszintű kihívásokat illetően, az csökkenthette az LM gyakorlására irányuló szándékukat, még ha tudásuk és önbizalmuk nőtt is.
Ezek az eredmények rávilágítanak arra, hogy egy ingyenes és széles körben elérhető beavatkozás is képes változásokat előidézni az egészségügyi szakemberek gyakorlati viselkedésében. Az Essentials kurzus egyedülálló volt tartalmát és formátumát tekintve. A program egy széles és heterogén közönséget célzott meg, és 100 000 egészségügyi szakember oktatását tűzte ki célul. Bár az elért hatások mérsékeltek, a tízezrekre kiterjedő kumulatív hatásuk jelentős lehet.
Összefoglalva, az ACLM Essentials kurzus egy költséghatékony eszköz, amely mérsékelt növekedést eredményez az LM-ismeretekben és gyakorlatban, és széles körben elérhető az egészségügyi szakemberek számára. Azok az egészségügyi rendszerek, amelyek hangsúlyosabbá tennék az LM alkalmazását, ezt a programot beilleszthetik egy átfogóbb, kulturális és környezeti akadályokat is kezelő stratégiába.
Cikkreferátumot írta: Szeidl Sára
INGYENES E-KÖNYV: Az életmódorvoslás zsebkönyve
6 módja annak, hogy átvedd az irányítást az egészséged felett. Fedezd fel az ingyenes e-könyvből a Lifestyle Medicine nemzetközileg akkreditált tudásanyag egy szeletét.
- Bizonyítékokon alapuló életmódorvoslás
- 6 pilléres rendszer
- Nemzetközileg akkreditált
- 68 db szakirodalmi citálás
- PDF formátum
- Bármilyen eszközön olvasható
- 34 oldalnyi evidence-based tudásanyag
- Gyakorlati tippek és tanácsok
- Tapasztalt és feltörekvő szakértők számára
Hivatkozások
Ames, M. L., Staffier, K. L., Kees, A., Freeman, K., Shetty, P., Gittelsohn, J., & Karlsen, M. C. (2024). Online Lifestyle Medicine Continuing Medical Education (CME) Course Completion Predicts Increases in Clinician Knowledge, Confidence, and Practice of Lifestyle Medicine. American journal of lifestyle medicine, 15598276241279523. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/15598276241279523